puisi

Jaga Dia

Ya Rabb..

Ada rindu yang tak terlukis
Padanya yang masih Kau simpan
Jaga dia jaga hatinya jaga imannya
Aku tak mampu menjangkaunya
Tanpa tanganMu

Ya Rabb..
Bangunkah ia dalam sepertiga malam cahayaMu?
Beradu dengan senyap sujud
Aku belum mampu membisik, membangunkannya..

Ya Rabb..
Dekapkan ayat-ayat suciMu dalam dadanya
Aku belum mampu bertilawah bersamanya

Ya Rabb..
Jaga dia jaga hatinya jaga imannya
Aku merindukannya namun Kau teramat mencintaiku
Masih menyiapkan agar dia menjadi yang terbaik untukku

Bahu kokoh untukku dan anak-anak kami bersandar
Hati luas untukku dan anakku berlindung
Senyum tersungging untukku dan anak-anakku

Aku masih berdamai
Pada waktu yang terus menghiburku
Juga penawarku
Bisikan doa, sujud hajat
Juga ketika di depan rumahMu

Standard

Leave a Reply

